Bybanen er en del av bybildet. Som hovedregel går banen i dagen. Det gjør den synlig, tilgjengelig, lett og enkel å bruke. Som reisende vet du hvor du er og får en nærhet til byens omgivelser underveis.

Kjører i dagen

Den åpne løsningen gir en synlig bane i landskapet. Det gjør at Bybanen er der du er, og det gjør den enkel å velge. Reisen er behagelig, mens den tar deg gjennom byens varierte landskap.

Bybaneprinsippet – en åpen løsning

Bybanen er et sporvognssystem som går i egen trasé over bakken, har forskjørsrett og prioritet i kryss. Den kjører raskere utenfor bykjernen enn inne i byen. Bybanen kjører i hovedsak på sikt, ikke på signal. Sikkerheten styrkes ved at det er lys og åpenhet rundt sporet. Bybanen er laget for de korte reisene.

Egen trasé gir Forutsigbar reisetid

Bybanen går i egen trasé. Det gir en en rask og uhindret ferd som gir trygghet og forutsigbarhet om at en kommer frem i tide. Selv om banen går gjennom den tette byen har den prioritet i alle kryss og forkjørsrett i forhold til andre trafikanter. Reisetiden er tilnærmet lik hver gang. Ved planlegging av banen må der være en god balanse mellom kjøretid og avstand til nærmeste holdeplass.

Bybanen er en rask bane, med en snittfart på ca. 28 km/t. Til sammenligning er gjennomsnittsfarten for T-banen i Oslo 30 km/t, metroen i New York 27 km/t og metroen i London 33 km/t.

Reiseopplevelsen

Bybanens vogner er åpne og lyse med store vinduer som gir kontakt med omgivelsene. Reiseopplevelsen berikes av godt utsyn over varierte by- og landskapsrom. Områdene langs banen utformes for å gi kvalitet til den reisende.

Kunst langs Bybanen

Bybanen har et eget kunstprogram. Bybanekunsten er adskilte kunstprosjekter langs hele traseen; elektroniske verk, veggmalerier og skulpturer. Det skal også planlegges for nye kunstprosjekter i kommende byggetrinn.

 

Traseen

Traseen er tydelig markert i landskapet. Sporet, den hvite linjen og kjøreledningsmastene er de gjenkjennelige og synlige tegnene på hvor banen går.

Desingprinsippene langs trasEen

Murer, broer, tunnelportaler, dekker, kanter, master, vegetasjon og terrengforming er alle deler av Bybanens helhetlige designprinsipper. Alt benyttes for å oppnå et helhetlig design for banen og møtet med de egne kvaliteter langs traseen.

DEN HVITE LINJEN

Den hvite linjen er Bybanens “røde tråd” i alt åpent landskap. Linjen avgrenser Bybanens sporområde, der banen har prioritet. Den angir banens sikkerhetssone; området forbeholdt Bybanen. Andre trafikanters kryssing av linjen skal kun skje på markerte felt. På holdeplassen utgjør den hvite linjen plattformkanten, med tydelig fargekontrast til den mørke varsellinjen i bakkant. Den hvite linjen fungerer også som et skille mellom ulike materialer, fyllmasse og belegg. Slik urbaniserer og strammer den opp sportraseen gjennom byen og landskapet.

Variert dekke

Dekke og sportype i traseen varierer alt etter hvilke kvaliteter det er i det omliggende landskapet. Designmanualen definerer hvor de ulike dekkene skal benyttes. Dekke i spor er alltid differensiert fra omliggende dekker. Det viser tydelig hvor traseen går. Egne dekker markerer overganger for fotgjengere og kjøretøy.

Sykkelveier og gangtraseer

Med bybaneutbyggingen styrkes sykkelnettet i Bergen. Langs banetraseen etableres det et nett av sykkelveier. Ved holdeplassene bygges det sykkelparkering. Rundt stoppene etableres nye gangakser for å forenkle adkomsten for gående.

Vognene

Vognene er designet med en tydelig oransje front for å stå klart frem i by- og trafikkbildet. God plass og åpenhet gjør at vognene oppleves romslige og inviterende.

En del av Bybanens merkevare

Eksteriøret og interiøret i vognene inngår i det helhetlige designet for Bybanen. Dette fremmer komfort, åpenhet og enkelhet. Vognene er universelt utformet slik at alle brukergrupper ivaretas. Adkomsten er trinnfri på alle holdeplasser, fargesettingen på vognene viser hvor dørene åpnes, innvendige lyd- og lyssignal gjør orienteringen enklere.

Utsmykning

Vognene har utsmykning i himlingen. Variasjonen i uttrykkene beriker reiseopplevelsen.

Da Bybanens nye vogner skulle utsmykkes ble byens skoler og barnehager invitert til å sende inn tegninger. Dette i tråd med konseptet “Banen vår”. Tusenvis av flotte barnetegninger ble mottatt og satt sammen til tre ulike takdekorasjoner til bruk i ni vognsett.

Hovedfoto: Bergen kommune / Christine Hvidsten, Francisco Munoz, Atle Kårstad
Billedcollager: Francisco Munoz, Bybanen Utbygging
Illustrasjoner: Arkitektgruppen Cubus